I århundrer har økonomisk aktivitet i stor grad vært basert på familien. Familiebedriften har bygget på arbeidsdelingen mellom familiemedlemmer, noe som har gjort familien til både en sosial og økonomisk grunnpilar for disse virksomhetene. Familiene fungerte ikke bare som produksjonsenheter, men også som utdannelses- og forbruksenheter som formidlet normer, verdier og profesjonell identitet til neste generasjon. Til tross for at kvinnelige familiemedlemmer alltid har vært aktive deltakere i familiebedrifter gjennom historien, har deres rolle ofte blitt oversett i tidligere studier. Boken 'Women in Business Families: From Past to Present' presenterer både teoretisk og empirisk informerte artikler som belyser tre relaterte temaer knyttet til familiebedrifter og kjønn, både historisk og i dag: heroiske kvinnelige entreprenører; usynlighet/synlighet av kvinner i næringslivet; og arv av bedrifter. Boken balanserer mellom historiske og moderne analyser, og gir leseren en dypere forståelse av kvinners uunnværlige bidrag til familiebedrifter.