Mange sosionomer, prøveløslatere og andre som jobber innen menneskelige tjenester befinner seg i stillinger hvor de håndterer ufrivillige klienter. Disse stillingene er krevende og krever en spesifikk sett av ferdigheter. Den nye utgaven av denne vellykkede boken gir en tilgjengelig og praktisk veiledning for å håndtere vanskelige og sensitive relasjoner samt kommunisere med motvillige klienter. Forfatteren knytter teori til virkelige situasjoner ved å tilby en jargonfri og lettfattelig guide til samarbeid med ufrivillige klienter. Skrevet i en livlig og engasjerende stil, er boken relevant for både studenter og praktikere og er rikt illustrert med konkrete casestudier fra ulike brukergrupper, inkludert voksne og unge i strafferett, barnevern, personer med avhengighetsproblematikk, ungdommer som nekter å gå på skole, samt psykisk helse-pasienter som avviser behandling. Forfatterens integrerte og systematiske tilnærming fremmer prososiale verdier og legger vekt på å klargjøre roller.