Working with Parents and Families in Early Childhood Education
Produktbeskrivelse
Boken utforsker initiativer som har som mål å lytte til foreldre og familier i arbeidet med tidlig barndomsutdanning. Den tar for seg hva familier mener og gjør for å engasjere seg i samarbeid med utdanningspersonalets arbeid med deres barn. Videre undersøker den hvilke tiltak utdanningssystemer kan iverksette for å muliggjøre eller forstå barrierer mot denne typen engasjement. Engasjement fra foreldre i barnas læring og utvikling gir mange positive effekter. Likevel, i dagens utdanningsmiljøer preget av ansvarlighet og resultatorientering, ser vi en stadig innsnevring av mulighetene for foreldre og familiemedlemmer til å etablere respektfulle og samarbeidende relasjoner med barnehagelærere. Mange pedagoger opplever en konflikt mellom å nå pensum-mål og å involvere foreldre, ettersom begge deler krever tid. Det er en betydelig risiko for at stemmene til foreldre og familier i forhold til deres barnas tidlige læring og utvikling ikke alltid vil bli hørt eller anerkjent.