Boken "World Yearbook of Education 2024" gir en omfattende, global oversikt over digitaliseringen av utdanning. Den utforsker hvordan avanserte digitale teknologier endrer utdanningspraksiser, institusjoner og politiske prosesser. Med mål om å etablere en kritisk forskningsagenda for å analysere digitaliseringen av utdanning, tar de omhyggelig utvalgte kapitlene i denne samlingen for seg de nåværende virkningene av nye digitale teknologier, kontroverser knyttet til nye datapraksiser, samt fremtidige implikasjoner av algoritmiske systemer, automatiserte beslutninger og kunstig intelligens i utdanningssektoren. Verket er delt inn i fire deler, hvor bidragene undersøker følgende temaer: - De historiske, vitenskapelige og tekniske grunnlagene for moderne digitalisering innen utdanning. - De politiske og økonomiske dynamikkene som ligger til grunn for utdanningsteknologiindustrien og nye plattformmodeller for utdanning. - Hvordan algoritmer, automatisering og kunstig intelligens støtter nye former for datadrevet styring og kontroll.