Boken "Writing Academic Texts Differently" utforsker banebrytende forskningsmetoder innen feministisk og interseksjonell skriving, samtidig som den ser nærmere på forbindelsene mellom akademiske og kreative skrivepraksiser. Bidragsyterne diskuterer hvordan akademisk skriving kan undersøke de interseksjonelle rommene mellom ensartede identitetsmarkører og maktforskjeller, inkludert kjønn, rase, etnisitet, klasse, seksualitet og nasjonalitet. Boken stiller spørsmål ved hvordan et slikt perspektiv kan transformere den akademiske skriveprosessen og hvordan det beriker muligheten for å finne nye synergier mellom akademisk og kreativ skriving. Gjennom teorier, metoder, politiske og etiske vurderinger, samt refleksjoner over skrive-strategier, tilbyr boken flere innsikter. Leserens nysgjerrighet stimuleres også med konkrete forslag til skrivetreninger, utviklet med utgangspunkt i bidragsyternes individuelle og felles undervisningspraksis, noe som gir inspirasjon til å utforske alternative skriveformer.