Med fokus på den uavhengige videospillsektoren, gir denne boken leserne et terminologi for å uttrykke og utvikle sitt spillskrivingspraksis. Enten du studerer spill eller kommer fra en annen fortellertradisjon, tilbyr "Writing for Games" ressurser for kommunikasjon, samarbeid, refleksjon og forsvar av ditt arbeid. Boken inviterer leseren til å plassere sin praksis i en århundrelang arv av historiefortelling, samtidig som den vurderer de materielle mulighetene videospill tilbyr, samt de praktiske realitetene ved å jobbe med utvikling av spill. Boken er strukturert i tre deler: Teorien utforsker både håndverket av spill og skriving fra et teoretisk perspektiv, og dekker terminologi for både spill- og fortellerpraksis. Delen om casestudier benytter tre eksempler for å utdype teorien som er presentert i del 1. Den praktiske arbeidsboken tilbyr en rekke provokasjoner, verktøy og øvelser som gir leseren muligheten til å forbedre og utvikle sitt skriving, ikke bare for øyeblikket, men som en del av en livslang praksis.