Young People, Media and Politics in the Digital Age
Produktbeskrivelse
Boken undersøker forholdet mellom unge mennesker, politikk og media. Den introduserer et nytt, fler-dimensjonalt analytisk rammeverk kalt The Circle Line Media Model, som tar hensyn til betydningen av ulike prosesser, aktører og sosiale strukturer i den politiske sosialiseringen. Politisk sosialisering defineres som en livslang interaktiv prosess som utvikler borgerkulturer, kollektive identiteter og medborgerskap, støttet av sosiale strukturer, nasjonalitet og generasjonsordener. Forfatteren fremhever dens manifestasjon i handlinger av politisk deltakelse og i interaksjoner med autoritative aktører som skoler/lærere, familie, media og venner/jevnaldrede. Bokverket baserer seg på en langsgående studie om unge mennesker, Europa og media, som strekker seg over 13 år med forskning i to vidt forskjellige land. Den gir også anbefalinger for å engasjere unge mennesker mer effektivt i politikk og politiske medier, basert på Generasjon Zs egne synspunkter om nåværende mangler i systemet.