Boken "Youth Work Process and Practice" gir en grundig oversikt over de sentrale utfordringene innen ungdomsarbeid i dag. Den utforsker hva ungdomsarbeid egentlig innebærer og utvikler et autentisk teoretisk rammeverk for praksis. Som en lettfattelig lærebok setter den fokus på læreplanens rolle og ideen om praksis som en prosess, som står i sentrum for ungdomsarbeid. Jon Ord belyser viktige aspekter ved praksis som myndiggjøring, deltakelse og valg, gruppearbeid, erfaringsbasert læring og betydningen av relasjonsbygging. Gjennom denne boken forklarer han hvordan læreplanbegrepet kan brukes for å formidle, legitimere og utvikle ungdomsarbeid, samt for å klargjøre verdien og viktigheten av dette arbeidet. Boken inneholder en grundig og oppdatert analyse av det politiske klimaet, ser på konsekvensene av fokuset på målbare resultater og diskuterer effekten av makrooverføring i Storbritannia på ungdomsarbeidets praksis. Den stiller dessuten kritisk spørsmål ved de dominerende samtidsperspektivene på ungdom og ungdomskultur, og argumenterer for at...