Teacher Agency av Dr Mark (University of Stirling UK) Priestley, Professor Gert (Maynooth University Ireland) Biesta, Sarah (Aarhus University Denmark
Produktbeskrivelse
Den nylige utviklingen innen global utdanningspolitikk har gjenoppfunnet lærere som agenter for endring og profesjonell utvikling av skolens læreplan. Mens akademisk litteratur har analysert hvordan læreryrket oppfattes i både politikk og praksis, gir boken 'Teacher Agency' et nytt perspektiv på temaet ved å trekke på en økologisk teori om agens. Ved å benytte denne modellen for å forstå agens, utforsker forfatterne empiriske funn fra prosjektet 'Teacher Agency and Curriculum Change', finansiert av den britiske Economic and Social Research Council (ESRC). Gjennom å knytte sammen denne forskningen med forfatternes internasjonale erfaringer og perspektiver, tar 'Teacher Agency' opp teoretiske og praktiske spørsmål av betydning på verdensbasis. Forfatterne illustrerer hvordan lærerens agens må forstås ikke bare som individuelle evner, men også i forhold til kulturer og strukturer innen skoleverket.