I denne engasjerende samlingen av essays tar noen av de fremste historikerne innen utdanning, som Barbara Beatty, Larry Cuban, Linda Eisenmann, Yoon K. Pak, John L. Rury og Jonathan Zimmerman, for seg vanlige myter om amerikansk skolehistorie. Hver kort og lettfattelig kapittel utforsker en spesifikk myte, og avdekker den faktiske historien bak og hvordan den har bidratt til å forme dagens utdanningssystem. Forfatterne tar for seg en rekke misoppfatninger, inkludert de påståtte agrariske røttene til sommerferie, overdrivelser om den fallende oppførselen og akademiske prestasjonene til elever, vedvarende påstander om at noen mennesker er født til å bli lærere, idealistiske oppfatninger om at Brown-dommen i 1954 avsluttet rasediskriminering i amerikanske skoler, og misvisende tro på at klasserom fungerer slik som ble tilpasset den industrielle epoken. '23 Myths About the History of American Schools' vil vekke den indre historieentusiasten i alle som noen gang har spurt seg: 'Hvordan fikk vi dette irrasjonelle skolesystemet?' Denne boken bekrefter sannheten om at leserne er mer enn bare passive mottakere av informasjon.