Denne boken er et fremragende eksempel på hvordan dedikerte praktikere kan integrere forskningsbaserte metoder i et språk som relaterer til lærere. Den er utstyrt med innsiktsfulle tilnærminger som oppfordrer både lærere og elever til å engasjere seg i lesing, skriving og ordstudier i de tidlige klassetrinnene. Den introduserer Cycle of Responsibility (COR)-modellen, en videreutvikling av det velkjente Gradual Release of Responsibility-modellen, som har vært en grunnpilar innen leseundervisning i mange år. COR-modellen representerer et skifte fra en lineær tilnærming til en syklisk prosess med mangefasetterte interaksjoner, som bedre fanger opp kompleksiteten i tidlig literacy. Med fokus på samarbeid og kunnskapsbygging i livlige læringsmiljøer, drives COR-initiativet fremover av fem sentrale motivatorer: utfordring, kreativitet og samarbeid. Gjennom praktiske eksempler og feltprøvde strategier, er denne boken et uvurderlig ressurs for lærere som ønsker å styrke literacy-læring blant barn i barnehage og opp til 3. klasse.