Uansett om du er skeptisk eller entusiastisk til kunstig intelligens (AI), vil enhver lærer innen samfunnsfag finne nyttige perspektiver i denne boken. Innføringen av lett tilgjengelige generative AI-verktøy har skapt en bølge av både positive og negative reaksjoner. Mellom utopiske visjoner og apokalyptiske spådommer om AIs innvirkning på utdanning, er det nødvendig å nøye vurdere hvordan utdanning i AI-alderen kan og bør utformes. Denne boken fokuserer på konsekvensene AI-teknologi har for lærere i K–12 og universitetsmiljøer, og gir en grundig gjennomgang av både muligheter og utfordringer knyttet til samfunnsfagsplanen og undervisningen. Forskere med spesialisering i samfunnsfagsutdanning bidrar med informasjon og praktiske ideer for undervisning med moderne teknologi, samt rammeverk for å tenke på fremtidige versjoner av AI. Boken fyller et kritisk behov, særlig blant lærere, for å vurdere de nåværende og fremtidige følger av AI, uten å falle i alarmismens feller.