Denne populære boken, "Approaches to Teaching", fortsetter å benytte seg av de tre tilnærmingene: Den Executive, Den Facilitator, og Den Liberationist. I denne femte utgaven har forfatterne inkludert fire nye casestudier: "Scripted Teaching", "Accountability and Merit", "What Is the Value of Caring Relationships?" og "School Funding". Gjennom disse og andre realistiske casestudier undersøker de styrkene og svakhetene ved hver tilnærming, noe som gir lærere muligheten til å kritisk vurdere sine egne filosofiske posisjoner om undervisning. Lærere oppfordres til å still spørsmål som: Hva er hovedmålet med undervisningen? Hva er den viktigste hensikten med utdanning? Hva forventer jeg at elevene mine skal bli i fremtiden? Er måten jeg strukturerer undervisningen min påvirket av hvordan jeg ser på min rolle og mine mål? Denne oppdaterte utgaven inkluderer også en ny seksjon kalt "Topics and Resources" for å oppmuntre til videre utforskning av undervisning. "Approaches to Teaching" er en av fem bøker i den høyt ansette serien THINKING ABOUT fra Teachers College Press.