Denne praktiske ressursen fremhever den unike betydningen som visuell kunst, drama, musikk og dans kan ha for elevers leseferdigheter og forståelse av tekstmateriale. Boken retter søkelyset mot områder der elever ofte opplever utfordringer, og bistår K–5 lærere i å tilby et alderspassende læreplan som er tilgjengelig for en stadig mer mangfoldig elevgruppe, uten å sette til side andre viktige aspekter ved sunn menneskelig utvikling. Uten å gå på bekostning av kravene i en krevende læreplan, viser Brouillette hvordan integrering av kunst gjør det mulig for elevene å engasjere seg med begreper på sitt eget utviklingsnivå. Hvert kapittel fokuserer på et ferdighetssett som er grunnleggende for utvikling av leseferdigheter, foreslår alderspassende kunstintegrerte aktiviteter som vil styrke denne ferdigheten, og gir veiledning for å fremme en følelse av fellesskap. Boken inkluderer også forskningsresultater som støtter integreringen av spesifikke, standardbaserte kunstaktiviteter når man lærer visse leseferdigheter.