I denne nye samarbeidsboken hyller Celia Genishi og Anne Haas Dyson den unike evnen til små barn som lærer språk og literacy i vår mangfoldige tid. Til tross for den økende sosio-kulturelle variasjonen, tilbyr mange klasserom for tidlig barndom (fra pre-K til 2. klasse) ofte et ensartet læreplan som vurderer læring gjennom standardiserte tester. I motsetning til dette proklamerer Genishi og Dyson at mangfold er den nye normen. Boken presenterer historier om barn hvis språkinnlæring ikke kan standardiseres, samt lærere som ikke følger faste retningslinjer. Disse erfarne lærerne observerer, vurderer uformelt, reagerer på, og vokser sammen med sine elever—noen av dem er raske språklærere, mens andre utvikler seg som talere, lesere og skribenter i sitt eget tempo. Mykje av denne læringen, uansett tempo, finner sted i språkberikede lekekontekster. Kapitlene fokuserer på barnas måter å kommunisere på gjennom varierte former, inkludert bruk av nonverbal uttrykk og språk som spansk.