Boken "Connecting Equity, Literacy, and Language" gir litteraturfaglige eksperter innsikt i hvordan man kan utvikle de nødvendige holdningene og handlingene som er knyttet til undervisning med fokus på medborgerskap. Selv om det er mange tilgjengelige portretter av kulturelt bevisste litteraturlærere, er det fortsatt en utfordring å bli en av dem. Med mer enn 60 års erfaring fra arbeidet med lærerstudenter og lærere i Philadelphia, argumenterer forfatterne for at det å bli en litteraturlærer med fokus på advokatur krever en moralsk forpliktelse til elevene, samt utviklingen av profesjonelle ferdigheter som kombinerer litteratur, språk og studier av sosial rettferdighet. Boken anerkjenner at lærere ofte kan føle seg overveldet av det daglige presset som møter dem, samtidig som de skal forstå teorien bak gode praksiser. "Connecting Equity, Literacy, and Language" presenterer mange store ideer samlet i en lettfattelig og kortfattet bok, perfekt for litteraturmetodikkurs. Teksten inkluderer definisjoner og eksempler på begreper knyttet til likeverd, relaterbare lærerportretter og «Pause og Reflekter»-bokser for å oppmuntre til ettertanke.