I 'Critical Multicultural Education' presenterer Christine Sleeter et dyptgående arbeid som fokuserer på kritisk multikulturell utdanning, hvor kultur og identitet analyseres i lys av makt og rasisme. Boken tar utgangspunkt i at multikulturell utdanning ble utviklet i konteksten av borgerrettighetsbevegelsen, som opprinnelig hadde som mål å utrydde både mellom-menneskelig og systemisk rasisme. Sleeter argumenterer for at mange i dag tolker og praktiserer multikulturell utdanning på måter som unngår å ta direkte stilling til rasisme. Dette fenomenet har skjedd av flere grunner, blant annet gjennom hvite læreres gjenfortolkning av multikulturell utdanning, som ofte har ført til en utvanning av de opprinnelige intensjonene. Gjennom en kombinasjon av personlige fortellinger, anekdoter, historiske kontekster, casestudier, politiske hendelser og sosiale bevegelser, vever Sleeter sammen en overbevisende argumentasjon for å revitalisere teorien og praksisen innen kritisk multikulturell utdanning. Boken gir leserne innsikt i hvor dypt røttene til denne utdanningsformen strekker seg, og provoserer til refleksjon rundt fortsatt relevante spørsmål knyttet til rasisme og maktstrukturer.