Boken "Developing Historical Thinkers" er en uvurderlig ressurs for lærere i samfunnsfag, og gir en grundig tilnærming til spørsmål som ofte dukker opp i undervisningen. Med sin erfaring som historielærer på videregående nivå i over 22 år og som spesialist på læreplaner på statlig nivå i 7 år, leverer forfatteren praktiske og forskningsbaserte råd for å engasjere elever i historisk undersøkelse. Boken avdekker metoder for å bryte ned barrierene mange lærere opplever, spesielt den utbredte tankegangen om at «mine elever kan ikke klare dette». Gjennom eksempler på modelløkt og undervisningsenheter viser forfatteren hvordan man kan formulere effektive spørsmål for å veilede historiske undersøkelser, legge til rette for diskusjoner i klasserommet, og tilpasse vurderingene til former for inquiry. Dette gjør at lærere også kan inkludere interessante og lærerike tilnærminger i sin undervisning, som kan styrke studentenes evne til å tenke kritisk om fortiden.