Oppfølgeren til den innflytelsesrike boka fra 2016, «DisCrit—Disability Studies and Critical Race Theory in Education», undersøker hvordan begrepet DisCrit har fått dypere og bredere betydning. Boken gir en nyansert forståelse av hvordan rasisme og habilisme påvirker ulike geografiske områder, akademiske disipliner, mangfoldige identiteter, sammenflettede undertrykkelser og individuelle samt kulturelle motstandsformer. Med en skarp forord av Alfredo Artiles, en ledende stemme innen DisCrit, engasjerer en variert gruppe av forfattere seg i analyser som går fra dyptgående til brede perspektiver. De stiller vesentlige spørsmål om hvordan vi som forskere og lærere kan anerkjenne og motvirke de sammensatte maktstrukturer som minoriserte individer med funksjonsnedsettelser møter, spesielt innen utdanningskontekster. Bidragsyterne oppfordrer leserne til å reflektere over viktige problemstillinger som: Hva er mulighetene og begrensningene ved DisCrit når det kontekster utover USA? Hvordan kan DisCrit fortsatt være en kritisk og interseksjonal tilnærming til forståelsen av disse spørsmålene?