ECERS-E er utviklet for å brukes sammen med den reviderte tidlige barnehagevurderingsskalaen (ECERS-R), som er anerkjent internasjonalt som et mål for kvalitet innen utdanning og omsorg. Denne boken kompletterer ECERS-R ved å utvide skalaene og tilføre verdifull innsikt i sentrale aspekter ved leseferdighet, matematikk, naturvitenskap og miljø, i tillegg til praksiser knyttet til mangfold. I en tid der det legges økt vekt på tidlig lese- og regneferdigheter, gir ECERS-E unik veiledning for å skape læringsmiljøer som fremmer utviklingen av disse ferdighetene i førskolealder. Skalaene fokuserer på viktige læreplanområder som har betydelige sammenhenger med barnas kognitive og sosiale/atferdsmessige utviklingsresultater fra 3 til 5 år. Ved å bruke ECERS-E i kombinasjon med ECERS-R, får brukerne et mer helhetlig bilde av hva et høykvalitets tidlig utdanningsprogram kan innebære. Boken er nyttig for programledere, undervisningspersonell, agenter og lærere.