Denne oppdaterte teksten argumenterer for at litteratur gir måter å tenke på som går langt utover forståelsen av sjanger og tekstkonvensjoner. Den involverer litterær tenking som tar studentene lenger enn bare forbedret prestasjon på høytrykkstestene, og forbereder dem på fremtiden i det 21. århundre. Denne revideringen av Judith Langers klassiske bestselger bygger på over 15 års forskning og utviklingsprosjekter i grunnskoler, ungdomsskoler og videregående skoler, både i bymiljøer så vel som i forsteder og landlige samfunn. Boken inkluderer nye eksempler som viser hvilke former for kritisk, kreativ og innovativ tenking som er nødvendige for å oppnå suksess i digitale klasserom. Den introduserer en femte holdning lagt til Envisionment-bygge-rammeverket, noe som bidrar til en høyere forståelse, integrasjon og utvikling av nye konsepter. Med eksempler fra ulike klassetrinn og stemmer fra både studenter og lærere, fortsetter denne boken å være en praktisk og innflytelsesrik ressurs for undervisningen i engelskfaget.