Med et nytt spiralinnbinding tilbyr den oppdaterte utgaven av ITERS-R mer praktisk hjelp gjennom tilleggsnotater for klarhet og et utvidet poengskjema, som inneholder notater og tabeller for å lette vurderingen. Selv om punktene og indikatorene forblir de samme som i den originale ITERS-R, er verktøyet nå forbedret for å gi en mer effektiv evaluering. ITERS-R er spesielt utviklet for bruk i barnehageprogrammer for spedbarn og småbarn opptil 30 måneder. Programledere kan bruke verktøyet for tilsyn og programforbedring, mens undervisningspersonell kan benytte det for egenvurdering. I tillegg kan byråansatte bruke det til overvåking, og det er også verdifullt i lærerutdanningsprogrammer. Skalaens vurderte pålitelighet og gyldighet gjør den ekstra nyttig for forskning og evaluering av programmer. Verktøyet er praktisk organisert i syv underkategorier: Rom og møbler; Personlige pleierutiner; Lytting og samtaler; Aktiviteter; Interaksjon; Programstruktur; Foreldre og ansatte. Hvert av de 39 punktene uttrykkes som en 7-punkts skala med indikatorer for 1 (utilstrekkelig), 3 (minimal), og 5 (god).