I dagens samfunn står lærere overfor en utfordring: hvordan hjelpe elevene med å forstå de multimediale tekstene de møter både på skolen og i hverdagen. "Reading the Visual" er en uvurderlig guide som gir lærere nødvendig innsikt i multimedial leseferdighet og undervisningsmetoder. Boken tilbyr en engasjerende introduksjon som dekker teoretiske, læreplanmessige og pedagogiske rammeverk for undervisning av et bredt spekter av visuelle og multimodale tekster. Dette inkluderer alt fra historisk fiksjon og bildebøker til annonser, nettsteder, tegneserier, grafiske romaner, nyhetsrapporter og filmer. Hver enhet i studiet presenterer forslag til utvalg av viktige tekster og visuelle bilder, samt veiledning for å starte enhetens tema. I tillegg inneholder den undervisningsopplegg, tekstsett og analyseguider. Disse enhetene er utformet for å kunne tilpasses ulike læringsmiljøer og klassetrinn. Boken inneholder også lettfattelige strategier og demonstrasjoner for analyse og tolkning av multimodale tekster, noe som gjør den til et essensielt verktøy for moderne undervisning.