Boken "Reconceptualizing Education for Newcomer Students" tar for seg utfordringene og mulighetene som møter innvandrerungdom i det amerikanske utdanningssystemet. Til tross for utallige reformer og tiltak som er satt i verk for å forbedre læringsresultater for elever med innvandrerbakgrunn, viser det seg at mange unge fortsatt faller utenfor, selv i miljøer som skal være støttende. Gjennom en grundig undersøkelse av hverdagen til ni immigrantstudenter utenfor skolen, henter forfatteren frem at ungdommene ikke bare venter på forbedringer i skolesystemet. Deres utdanningsopplevelser er ikke begrenset til institusjonelle rammer eller tradisjonelle skolelogikker. I stedet begir ungdommene seg inn i læringsaktiviteter som er både intellektuelt krevende og gledelige, samt preget av motstandskraft og mening. Disse praksisene viser at utdanning ikke er bundet til ett eneste sted eller formål, men finnes på et mangfold av steder som skoler, t-baner, museer, nabolag og mange andre arenaer – alltid i bevegelse. Med et historisk og etnografisk perspektiv utfordrer boken forskere til å tenke nytt om hvordan vi forstår og tilnærmer oss utdanning for nyankomne studenter.