Boken "The Art of Reflective Teaching" tar for seg betydningen av å være til stede i undervisningen. Den starter med en grundig definisjon av tilstedeværelse fra flere perspektiver. Deretter beskriver teksten hva læreren kan være til stede for, og gir en oversikt som kan bidra til nyttige diskusjoner både blant lærere og mellom lærere og elever. Boken omhandler også strukturen for refleksjon, dens bevisste praktisering og dens betydning for tilstedeværelse. Til slutt gir den en detaljert veiledning for å lære bort tilstedeværelse til nye og fremtidige lærere. Rodgers' læreplan integrerer mindfulness-praksis med refleksjon, og bruker tilstedeværelse som en bro mellom de to. Ved å trekke på egne erfaringer og erfaringene til sine elever, viser forfatteren hvordan reflekterende undervisning er forankret i en levende og utviklende praksisfilosofi. Boken gir lærere verktøy for å knytte seg mentalt og emosjonelt til sine elever, klasserommet og sin egen undervisning, og presenterer en gjennomprøvd struktur for refleksjon.