Med utgivelsen av den nye utgaven av "The Ethics of Special Education" har forfatterne oppdatert innholdet for å reflektere de betydelige endringene som har skjedd innen spesialundervisning. Boken tar opp tidløse etiske problemstillinger som fortsatt er relevante og presserende for lærere og administrerende personer innen spesialundervisning. Gjennom en case-basert tilnærming oppfordres leserne til å resonnere og samarbeide om etiske spørsmål, i stedet for bare å mestre et sett med prinsipper og retningslinjer. Blant temaene som belyses i dette verket finner vi prosessen for rettferdig behandling, fordeling av utdanningsressurser, institusjonell manglende respons, profesjonelle relasjoner, konflikter mellom foreldre og lærere, samt konfidensialitet. "The Ethics of Special Education, Second Edition" legger vekt på perspektivene og utfordringene som spesialpedagoger står overfor, men er også relevant for et bredere spekter av profesjonelle, inkludert klasseromslærere som arbeider med inkludering, administrasjonen og skolepsykologer.