Boken 'Unsettling Settler-Colonial Education' presenterer en innovativ utdanningsmodell som tar sikte på å fremme helbredelse og kulturell gjenoppretting for urfolk. Forfatterne introduserer Transformational Indigenous Praxis Model (TIPM), en banebrytende ramme som oppmuntrer lærere til å utvikle en kritisk bevissthet i forhold til avkolonisering. TIPM utfordrer leserne til å reflektere over hvordan selv de mest velmenende lærerne kan bidra til reproduksjon av etniske stereotyper, rasistiske handlinger, og ideologier som har en negativ innvirkning på urfolks utdanning. Med en bakgrunn fra flere tiår med samarbeid med lærere og skoleledere som arbeider med urfolk og deres samfunn, gir denne boken verdifulle innsikter for lærere som ønsker å styrke utviklingen av elevenes kritiske tenkning. Teksten er delt opp i fire deler: 'Fødsels- til 12. klasse og samfunnsutdanning', 'Lærerutdanning', 'Høyere utdanning' og 'Utdanningsledelse'. 'Unsettling Settler-Colonial Education' setter fokus på behovene til lærere, barn, familier, og samfunn som står overfor utfordringer i dagens utdanningslandskap.