I boken 'What Works May Hurt—Side Effects in Education' avslører Yong Zhao, en anerkjent professor og spesialist på utdanningspolitikk, et viktig aspekt ved utdanningssystemet som ofte blir oversett: mulige negative bivirkninger av pedagogiske tiltak og retningslinjer. Med en skarp penn belyser Zhao hvordan lærere, skoleledere og samfunnet generelt ikke blir informert om eventuelle uheldige konsekvenser ved implementeringen av bestemte programmer. For eksempel kan en strategi som øker elevenes leseferdigheter også føre til livslang aversjon mot lesing, eller valgfrihet i skolesystemet kan forbedre testresultater for enkelte studenter, men samtidig true fundamentet for offentlig utdanning i USA. Gjennom en grundig analyse av kjente utdanningsintervensjoner, fra klasserommet til styrerommet, skisserer boken både årsaker til disse bivirkningene og gir konkrete anbefalinger. Dette verket representerer en ny og overraskende tilnærming til evidensbasert politikk og praksis i utdanningssektoren og gir et verdifullt bidrag til feltet, som kan hjelpe med å forme fremtidens utdanning.