Denne fullfargeguiden har blitt utvidet for å veilede dagens lærere gjennom prosessen med å gjennomføre meningsfulle undersøkelser med små barn. Den fjerde utgaven av "Young Investigators" begynner med et nytt kapittel, "Hvordan barn virkelig lærer", som oppsummerer innsikter fra forskning om undervisning og hjerne, og viser hvordan erfaringer som er dypt forankret i barnas nysgjerrighet og interesser utvikler intellektuell kapasitet. Boken introduserer deretter Prosjektmetoden med trinnvis veiledning for å inkludere barnas initiativ og retning i læreplanen, samtidig som man ivaretar innholdsstandarder. En ny vektlegging på kritiske beslutningspunkter for lærere bruker ferske eksempler fra klasserommet for å vise hvordan lærere tenker gjennom prosjektarbeid. For denne utgaven er fokuset på STEM-opplevelser også utvidet til å inkludere STEAM. "Young Investigators" gjør prosjektbasert læring mulig for yngre barn (småbarn til 2. klasse) som ennå ikke behersker lesing og skriving, men som allerede viser en sterk nysgjerrighet og ønsker å utforske verden rundt seg.