I dagens samfunn kommuniserer vitenskapsmenn og teknikere et felles språk som er forankret i virkelighetens natur. I kontrast til dette bruker mange, inkludert statsledere, advokater og lærere, en foreldet oppfatning av virkeligheten basert på Newtons teorier. Newton betraktet tid og rom som faste og absolutte, mens Einstein avdekket at tid er relativ; den varierer med høyde og hastighet, og at rommet kan bøyes og deformeres. Den moderne forståelsen av Einstein representerer et betydelig skifte fra Newtons paradigme, som fortsatt dominerer det meste av skoleutdanningen i dag. Forskning viser at unge elever lett kan forstå og akseptere Einsteins konsepter og dette nye språket om virkeligheten. Studenter setter pris på å lære om krummet rom, fotoner, gravitasjonsbølger og tidsdilatasjon, og de ber ofte om mer informasjon! For å kunne gi en helhetlig utdanning i tråd med det einsteinske paradigmet, er det nødvendig å revurdere naturfagundervisningen i hele skolepensumet, noe som nå får økt oppmerksomhet verden over.