Rikke Pihlstrøm har utviklet en grundig og praktisk veiledning for lærere av engelsk i Norge gjennom boken "Teaching English in Norway". Denne boken tar for seg sentrale temaer innen engelsk fagdidaktikk og gir en solid forståelse av teoretiske perspektiver knyttet til didaktikk, læring og undervisning. Leserne vil finne en rekke illustrative eksempler og praktiske tips som kan anvendes i undervisningsopplegg. Boken fungerer som en uunnværlig ressurs for både erfarne lærere og de som er i trening, ved å tilby verdifulle undervisningsressurser til bruk i klasserommet. Den presenterer de grunnleggende prinsippene for anbefalte leksjonsplaner og aktiviteter, og adresserer de daglige utfordringene som engelsklærere møter i klasserommet. Spørsmål som hvordan man kan organisere undervisningen slik at elevene husker å bruke stor bokstav 'I' når de omtaler seg selv, samt hvordan man kan hjelpe elevene med å skrive en godt strukturert tekst, blir belyst. I tillegg gir boken råd om hvordan lærere kan oppmuntre elevene til å utvide sitt ordforråd og hvilke leseferdigheter som bør innføres. "Teaching English in Norway" gir konkrete svar og løsninger på disse utfordringene, og bidrar derfor til en bedre undervisningspraksis.