I "Teaching Machines" gir utdanningsskribent Audrey Watters en engasjerende fremstilling av hvordan utdanningsteknologi oppsto. Boken tar oss tilbake til det 20. århundre og undersøker utviklingen av undervisningsmaskiner, fra Sidney Presseys mekaniserte prøveredskap til B.F. Skinners adferdsbaserte klokkeboks. Watters fremhever et viktig faktum: Utdanningsteknologi begynte ikke med internett-videoer, og konseptet om at studenter skulle få mulighet til å lære i sitt eget tempo, stammer ikke fra Silicon Valley. Forfatteren belyser hvordan disse tidlige maskinene og de pedagogiske prinsippene som fulgte med dem, var basert på ideer som inndelt innhold og tilpasset undervisning. Disse konseptene fikk fotfeste og ble senere videreført av lærebokforlag og forkjempere for datastøttet læring. Watters gir også spesiell oppmerksomhet til medienes rolle – aviser, magasiner, TV og film – i å forme folks oppfatninger om undervisningsmaskiner og deres innvirkning på utdanning.