Hvilken verdi tilfører datamodellering en organisasjon, og hvordan kan denne verdien økes? I 'Data Model Storytelling' trekker Larry på analogier fra tradisjonelle fortellertradisjoner hos urfolk i Nord-Amerika og sine erfaringer som offiser i Toastmasters, en internasjonal organisasjon for offentlig tale. Han viser hvordan vi kan bli datamodellerende sjamaner. Gjennom bruk av datamodeller kan vi samle mennesker for å løse forretningsproblemer, omstrukturere ineffektive forretningsprosesser, oppnå enighet om betydningen av data, skape nye forretningsmuligheter, samt fremme datakvalitet og gjenbruk av data. Larry henter innsikt fra en rekke disipliner – fra historiefortelling og kognitiv atferdsterapi til landskapsdesign og menneskesentrert design, samt forretningsprosessreengineering og domene-drevet utvikling, inkludert Agile og objektorientert design. Han vever sammen disse trådene i en fascinerende fortelling om hvordan vi kan bruke data til å bevege oss fra vår nåværende situasjon til der vi ønsker å være. For dataprofesjonelle er den dårlige nyheten at endring er en konstant utfordring.