Tegn-til-tale er en innovativ metode for språkstøtte som kombinerer talespråk med visuelle tegn for å forbedre kommunikasjonen i pedagogiske settinger. Denne metoden, som ofte drar nytte av tegn fra tegnspråk, har bevist sin nytteverdi for ulike grupper av barn, særlig de med forsinket språkutvikling. I dag er tegn-til-tale et viktig verktøy i mange barnehager og skoler, ikke bare for barn med spesielle behov, men også for småbarn i ordinære grupper, samt for barn som lærer norsk som andrespråk. Boken "Tegn-til-tale i barnehage og skole" er en fagfellevurdert vitenskapelig antologi som har som mål å styrke eksisterende praksis gjennom forskning og faglige begrunnelser. Den samler bidrag fra anerkjente fagpersoner fra ulike utdanningsinstitusjoner og praksisfelt, inkludert språkforskere, pedagoger, spesialpedagoger, samt personlige historier fra foreldre og individer med erfaring i å bruke tegn-til-tale i oppveksten. Denne boken er en essensiell ressurs for alle som ønsker å utforske og forbedre kommunikasjon og inkludering i barnehage og skole. Den giver en grundig innsikt i hvordan tegn-til-tale kan bidra til å skape bedre forståelse og samhandling blant barn og voksne.