«Sandplay and Storytelling» dokumenterer resultatene fra en forskningsstudie som målte den atferdsmessige selvfølelsen og de pedagogiske fordelene ved sandlek og fortelling for barn i løpet av skoleåret. Studien viser en markant reduksjon av symptomer hos deltakerne, samt en betydelig økning i IQ-resultater for flertallet av deltakerne. Forfatteren argumenterer for at fantasifulle og kreative lekeformer bør inkluderes som en del av det faste pensum for å styrke elevenes trivsel og læring. Gjennom en kombinasjon av barnepsykologi og barneutdanning, undersøker dette banebrytende arbeidet hvordan involvering av barn i Jungiansk sandlekterapi og fantasifulle fortellinger kan forbedre skoleprestasjoner og øke intelligensnivået. Skrevet av spesialister innen barneutvikling, fremsetter verket et solid argument for nødvendigheten av å ta hensyn til det ubevisste og den indre verden hos det enkelte barn i læringsprosessen, og understreker at læreplanen for barn må inkludere både fantasifulle og kreative elementer.