Gjennom tidene har kloke hoder uttrykt bekymring for unges manglende historiske kunnskaper og advarsel om at uvitenhet om fortiden vil føre menneskeheten til å gjenta sine feil. I dagens USA driver denne alvorlige bekymringen en intens debatt om hvilke nøkkelhendelser, nasjoner og personer som er avgjørende for historiestudenter. Sam Wineburg mener at vi stiller feil spørsmål. I denne boken avliver han den tradisjonelle oppfatningen om at det finnes én sann historie og én beste måte å undervise den på. Selv om mange av oss tenker på historie – og lærer den – som en samling av fakta, datoer og nøkkelpersoner, ser profesjonelle historikere på det som en måte å forstå på; en metode for å utvikle innsikt om forholdene mellom folk og hendelser i fortiden. Wineburg, som er kognitiv psykolog, har engasjert seg i studier av hva som er essensielt for historisk tenkning, hvordan det kan undervises, og hvorfor så mange studenter fortsatt henger fast i oppfatningen om at historie bare er "en forbannet ting etter en annen".