Stanley Schtinter debuterer med samlingen "Last Movies", som tilbyr en alternativ beretning om filmens første århundre, sett gjennom øynene til en rekke av bransjens mest kjente stjerner i deres siste stunder. Dette er et omfattende og grundig forskningsprosjekt – en hellig tekst innen celluloid spiritualisme og gamle myter. Schtinter stiller spørsmål ved og omkonfigurerer konvensjonell kunnskap for å omforme historiske beretninger til en dyptgående refleksjon over filmens mytiske narrativer. Gjennom en serie sammenkoblede vignettter utforsker han i denne boken hvordan filmer som "Manhattan Melodrama", regissert av W.S. Van Dyke og George Cukor, ble sett av den amerikanske gangsteren John Dillinger, som deretter ble skutt av føderale agenter idet han forlot kinoen. Boken skildrer også George Cukors opplevelse av å se "The Graduate" før hans død, samt Bette Davis, som ble oppdaget av Cukor, og som ser seg selv i "Waterloo Bridge" (den 1940-remaken Cukor egentlig skulle ha regissert), før hun reiser til Frankrike uten å lykkes i å komme tilbake til Hollywood. "Last Movies" er en fascinerende reise inn i filmens verden, som oppfordrer leseren til å se på stjernene og deres liv fra en ny vinkel.