Anders C. Svarstad er kanskje mest kjent for sin rolle som ektemann til Sigrid Undset, men det er avgjørende å fremheve hans betydning som en fremstående skikkelse i det norske kunstmiljøet på sin tid. Han bidro aktivt som medlem av Nasjonalgalleriets råd og innkjøpskomite, og han engasjerte seg i tidsaktuelle kunstdebatter. Svarstad ble anerkjent av flere museer og samlere, som kjøpte hans verk, og han hadde en rekke separatutstillinger, i tillegg til deltagelse i mange kollektivutstillinger. Til tross for det rådende kunstmiljøet, som så mot den nye franske kunsten, valgte Svarstad sin egen vei og tok modige valg i sitt kunstneriske arbeid. I norsk kunsthistorie er det ofte lite rom for kunstnere som ikke ble sett som avant garde i sin samtid. Ellen Lerberg tar et oppgjør med dette perspektivet, og sammen med boken 'Terrassen i Roma' ønsker hun å gi Anders Svarstad den anerkjennelsen han fortjener som en interessant og betydningsfull kunstner.