I en tid preget av historisk polarisering, frustrasjon blant velgerne og utbredt mistillit til regjeringen, media og tradisjonelt politisk lederskap, satte 2016 scenen for en uventet og utenkelig presidentkampanje. Donald Trumps kampanjetaler og øvrige retorikk fremstod på overflaten som enkle, repetitive og uorganiserte for mange. Men som boka "Demagogue for President" viser, var Trumps kampanjestrategi alt annet enn simpel. Den politiske kommunikasjonseksperten Jennifer Mercieca utforsker hvordan Trump-kampanjen mesterlig utnyttet vanlige retoriske teknikker som er typiske for demagoger. Ordet 'demagog' har to motstridende betydninger: - 'en leder som utnytter folkelige fordommer, falske påstander og løfter for å oppnå makt' eller 'en leder som kjemper for de vanlige folks sak i antikken' (Merriam-Webster, 2019). Disse strategiene, kombinert med post-retoriske PR-teknikker, var utformet for å appellere til en del av en allerede mistroisk befolkning.