Fra midten av 1960-tallet gjennomgikk tegneserier en bemerkelsesverdig utvikling til å bli en høyt kreativ kunstform rettet mot et sofistikert publikum. I Frankrike åpnet magasinet Hara-Kiri nye områder for grafisk humor, samtidig som eventyrene til Jean-Claude Forests Barbarella ble utgitt i album av Ric Losfeld. I Japan ble Garo, et avantgarde-månedsblad, lansert i 1964, og introduserte konseptet om auteur-tegneserier. Den første utgivelsen av Robert Crumbs Zap Comix i 1968 befestet hans stilling som en ledende skikkelse innen den underjordiske tegneseriens bevegelse i USA. Denne grundige historiske oversikten over den såkalte 'niende kunsten' etablerer en dialog mellom de tre viktigste regionene innen tegneseriekultur - Europa, Asia og Amerika - og tilbyr en dypdykkende odyssé gjennom mediets utvikling over seks tiår. Den utforsker alt fra eksplosjonen av motkulturbevegelsen på 1900-tallet til de mest abstrakte, moderne stilene. Bygget rundt tolv temaer som omfatter mange av disse verdenene, presenterer Comics en rekke kunstnere, inkludert Andr.