Ingen annen introduksjonsbok fanger mangfoldet og kompleksiteten ved amerikansk kunst etter krigen fra abstrakt ekspresjonisme til dagens uttrykk så klart og konsist som dette banebrytende verket. David Joselit utforsker og analyserer de ofte motstridende formelle, ideologiske og politiske forholdene som preget denne perioden, noe som førte til at amerikansk kunst ble dominerende på verdensbasis. Sosiale og kulturelle transformasjoner, drevet av massemedieteknologier – inkludert fotografi, fjernsyn, video og Internett – hevet forbruksvare til statusen som legitime kunstemner, slik man ser i Pop- og Installationskunst, og medførte en mekanisering av den kreative prosessen. Kunstnere begynte også i økende grad å forholde seg til spørsmål om kjønn, rase, identitet og makt. Kjent kunsthistorie og innflytelsesrike skikkelser som Pollock, Rothko, Krasner, Oldenburg, Johns, Warhol, Paik, Ruscha, Sherman, Holzer, Koons og Barney blir undersøkt, i kontrast til mindre kjente samtidskunstnere og praksiser.