Inspirert av arbeidet til en tidligere generasjon av japanske fotografer, særlig Shomei Tomatsu, samt William Kleins banebrytende fotografiske bok om New York, flyttet Daido Moriyama fra Osaka til Tokyo på begynnelsen av sekstitallet for å bli fotograf. Han ble en ledende representant for en ny og intens fotografistil som perfekt fanget den abrasive og intense atmosfæren i Tokyo i en periode preget av stor sosial omveltning. Hans sort-hvitt bilder utmerker seg med kraftig kontrast og fragmenterte, til og med riper i, rammer som skjuler hans mesterlige trykketeknikk. Mellom juni 1972 og juli 1973 produserte han sin egen magasinpublikasjon, Kiroku, som da var kjent som Record. Dette ble et diarisk tidsskrift som dokumenterte hans utviklende arbeid. For ti år siden gjenopptok han publiseringen av Record, som gradvis utvidet seg i omfang. Til nå har han publisert tretti utgaver, hvorav flere inkluderer farger. Publiseringen av Record som bok muliggjør en samlet presentasjon av arbeidet fra alle tretti utgaver.