Boken "Revisions: Francis Bacon in the Act of Painting" er et uunnværlig supplement til "Francis Bacon: Catalogue Raisonné", og gir en dypere forståelse av kunstnerens unike arbeidsprosess. I løpet av sin levetid ble utviklingen av Bacons malerier ofte misforstått, da han alltid malte alene i sine studioer, uten vitner til den intensiteten som preget hans visuelle uttrykk. Den private naturen av hans arbeid førte til betydelig spekulasjon rundt hans maleteknikk, hvor mye av informasjonen som ble sirkulert var feil. Bacon gjorde imidlertid en klar uttalelse om hvordan hans malerier ble til: 'Jeg skisserer veldig grovt på lerretet med pensel, bare en vag omriss av noe, og deretter begynner jeg å jobbe ...'. Denne beskrivelsen av hans teknikk var i strid med den rådende oppfatningen og ble ofte misforstått eller ignorert. Martin Harrisons innledende essay belyser nøyaktig hva Bacon mente med 'rask skissing' og hva denne prosessen innebar. Boken benytter også avanserte X-ray og infrarøde bilder som avdekker underliggende tegninger, samt analyserer andre aspekt av hans kunstneriske praksis.