Boken 'The Age of Spectacular Death' utforsker døden i det moderne samfunn – spesifikt i vår 'spektakulære tidsalder'. Den går bort fra tradisjonelle studier av døden, som har fokusert på dødstabu og dødsnekt, og viiser i stedet hvordan vi i dag opplever og håndterer døden. Forfatteren utforsker begrepet 'spektakulær død' som kjennetegner vår moderne tilnærming til død og døende, og undersøker hvordan døden i økende grad formidles og medieres. Boken tar for seg kommersialiseringen av døden som en 'markedsførbar vare', som brukes til å selge produkter, fremme kunstnerisk uttrykk eller vekke nysgjerrighet. Videre belyser den re-ritualiseringen av døden og veksten av nye måter å finne mening gjennom minnet om de avdøde. Den presenterer også revolusjonen innen palliativ omsorg og spesialisering knyttet til døden, spesielt innen akademia. Gjennom en rekke case-studier gir 'The Age of Spectacular Death' innsikt i denne nye forståelsen av døden i den moderne kulturen, og henvender seg til forskere innen sosiologi, kultur- og medievitenskap samt psykologi.