I 'The Belly of Paris' møter vi Florent Quenu, som urettmessig har blitt deportert til Devil's Island etter Louis-Napoleons kupp i desember 1851. Etter å ha rømt fra sitt eksil, finner han en forandret Paris, hvor det gamle Marché des Innocents er rasert som del av Haussmanns storstilte byplan for å gi plass til de nye og spektakulære matmarkedene i Les Halles. Florent blir desillusjonert av et borgerlig samfunn som har en hengivenhet både til mat og til regjeringen, og han prøver å reise opprør mot denne samfunnsordenen. I Zolas beskrivelse av Les Halles, som fremstår både apokalyptisk og destruktiv, utspiller det seg et komplekst samspill mellom matkultur og samfunnsmessig urettferdighet. 'The Belly of Paris' (originalt 'Le Ventre de Paris') er den tredje boka i Zolas anerkjente syklus, 'Les Rougon-Macquart', og introduserer maleren Claude Lantier. Gjennom en satirisk fremstilling av borgerskapet og kapitalismen supplerer Zola sine andre betydelige verk som utforsker sosiale konflikter og urbane problemstillinger.