Denne boken er en samling av noe av det mest innovative strategiske tenkningen fra en av verdens ledende konsulentfirmaer. I over førti år har The Boston Consulting Group vært en viktig aktør i utviklingen av strategisk tenkning innen næringsliv. "The Boston Consulting Group on Strategy" presenterer et bredt og oppdatert utvalg av firmaets mest innsiktsfulle ideer om strategi, og gir ferske perspektiver, innsikter og praktiske lærdommer for ledere, beslutningstakere og entreprenører på tvers av ulike bransjer. Boken inneholder blant annet provoserende tanker som: 'Du må være forskeren i ditt eget liv og bli forundret over fire ting: hva som er, hva som alltid har vært, hva som en gang var, og hva som kunne vært.' En annen viktig observasjon er at 'de fleste produkter i mange selskaper er pengesluk, de er ikke bare verdiløse, men også en vedvarende belastning på selskapets ressurser.' Videre anbefales det å 'bruke mer gjeld enn konkurrentene, eller trekke seg ut av virksomheten.' Boken fremhever også at 'når informasjon flyter fritt, blir omdømme, mer enn gjensidighet, grunnlaget for tillit.' I tillegg påpekes tid som et strategisk våpen, noe som understreker viktigheten av tid i forretningsbeslutninger.