En stor trener kjennetegnes av en konstant lyst til å lære og vokse, samt en sterk trang til å bruke alt som kan gjøre dem bedre. Doug Lemov, den bestselgende forfatteren av 'Teach Like a Champion' og 'Reading Reconsidered', overfører sin omfattende kunnskap om vitenskapen bak klasseromsundervisning til sportsverdenen, med mål om å utvikle trenere av høy kvalitet både på banen og feltet. Det som er effektivt for dyktige lærere i klasserommet, er også ytterst relevant for trenere. I bunn og grunn er trenere lærere. Lemov er klar over at trenere møter mange av de samme utfordringene som finnes i klasserommet, noe som gjør at læringsvitenskapen er like relevant for dem. Dessverre har både trenere og organisasjoner varierende grad av forståelse når det gjelder forskning og vitenskapen om læring. Ofte bygger trenere og organisasjoner sitt undervisningsgrunnlag på myter og slagord fremfor på vitenskapelige funn. I tillegg er det ganger hvor vitenskap ikke anvendes i det hele tatt. Selv om det finnes tusenvis av bøker og nettsteder som en trener kan konsultere for bedre å forstå tekniske og taktiske aspekter, er det avgjørende å knytte denne forståelsen til solid pedagogisk praksis.