I boka 'The Cold Start Problem' tar Andrew Chen, en erfaren startup-leder og investor, for seg de utfordringene som teknologi-selskaper møter når de skal lansere og skalere nye produkter. Chen trekker på sin omfattende erfaring fra det anerkjente risikokapitalfirmaet Andreessen Horowitz og rollen sin som leder i Uber. Han belyser hvordan noen av de mest suksessrike produktene i teknologibransjen har overvunnet det fryktede 'cold start-problemet' ved å utnytte nettverkseffekter, noe som gjør det mulig for dem å nå milliarder av brukere. Selv om programvareutvikling har blitt enklere, forblir det en betydelig utfordring å lansere og skalere nye produkter og tjenester. Oppstartsselskaper møter mange hindringer i teknologiøkosystemet, som sterk konkurranse, kopieringsfrekvenser og ineffektive markedsføringskanaler. For å lykkes, må teamene som lanserer nye produkter forstå fordelene ved nettverkseffekter — der verdien av et produkt eller en tjeneste øker når flere brukere engasjerer seg. Store aktører som Apple, Google og Microsoft har lenge utnyttet nettverkseffekter, og de fleste teknologiprodukter, enten det er meldingsapper, samarbeidsverktøy eller markedsplasser, er bygget på dette prinsippet. Gjennom å forstå og anvende nettverkseffekter kan nyetablerte produkter finne veien inn i markedet og lykkes.