The Cricket: Black Music in Evolution, 1968-69 er et unikt dokument fra 1960-tallets Black Arts Movement, som inkluderer bidrag fra legendariske kunstnere som Albert Ayler, Milford Graves, Sun Ra og Cecil Taylor. Redigert av poeter og forfattere som Amiri Baraka, A. B. Spellman og Larry Neal, ble magasinet utgitt av Barakas Jihad Productions kort tid etter opprørene i Newark. I løpet av sine fire mimeografierte utgaver presenterte The Cricket en bredde av innhold som spenner fra poesi og posisjonspapirer til sladder, samt konserter og plateanmeldelser, og essays som utforsket musikkens relasjon til politikk. Med en tydelig antikommersiell holdning utfordret publikasjonen den konservative jazzpressen og skapte et rom for kritikere, poeter og journalister som Stanley Crouch, Haki Madhubuti, Ishmael Reed, Sonia Sanchez og Keorapetse Kgositsile, samt en rekke musikere, fra Mtume til Black Unity Trio, til å utvikle nye skrivestiler og perspektiver innen musikk. The Cricket oppsto fra hjertet av en politisk bevegelse og la grunnlaget for en kritisk dialog som fortsatt er relevant i dag.