The Dark Side of Marketing Communications av Tim (University of Bath UK) Hill, Pierre McDonagh
Produktbeskrivelse
Hva er det som driver kapitalismen, og hva hindrer den i å kollapse? Støtter markedsføringskommunikasjonen opp om det økonomiske og politiske status quo? Denne boken handler ikke om å beskrive hvordan bedrifter kan optimalisere budskapene sine eller om å utvide verktøykassen for markedsføringskommunikatører. I stedet argumenterer boken for at markedsføringskommunikasjon spiller en stadig viktigere rolle i å styrke den moderne kapitalismen. Gjennom konsepter fra politisk økonomi og sosiologi, fokuserer den på fem logikker som underbygger og opprettholder formen for kapitalisme vi lever i: konkurranselogikken, bærekraftlogikken, individualismelogikken, objektivitetslogikken og distraksjonslogikken. Forfatterne utforsker arenaer som i økende grad domineres av bedrifters kommunikasjonsaktiviteter, inkludert sport, samfunnsansvar (CSR), sosiale medier, statistikk og underholdning. Med et teoretisk grunnlag hentet fra markedsføring og forbrukerforskning, sosiologi og kultur, gir boken en dypere forståelse av hvordan kommunikasjonen fra bedrifter påvirker og former samfunnet.